Kolej linowa na Kasprowy Wierch została wybudowana w rekordowym tempie. Prace rozpoczęły się 1 sierpnia 1935 r., a zakończyły 29 lutego 1936 r. Na trasę kolejki składają się 2 niezależne od siebie odcinki: Kuźnice - Myślenickie Turnie i Myślenickie Turnie - Kasprowy Wierch. Długość trasy wynosi 4292 metrów. Różnica poziomów, którą pokonuje się podczas jazdy kolejką to 936 metrów. Wagonik jedzie z prędkością 8 m/s, zwalniając na podporach do 6 m/s. Całą trasę pokonuje się w 12 minut. Stacja końcowa znajduje się na wysokości 1959 m n.p.m., czyli 26 metrów poniżej szczytu Kasprowego Wierchu.
Kolejka wstrzymuje kursy, gdy wieje silny wiatr (powyżej 20 m/s) oraz gdy temperatura spada poniżej 28 stopni Celsjusza.W maju 2007 roku rozpoczęto remont, który potrwał do grudnia i pozwolił zmodernizować mechanizm najstarszej w Europie kolejki linowej. Wymianie uległy także wagoniki przewożące pasażerów. Dziś każdy z nich może zmieścić maksymalnie 120 osób. Na linach na każdym odcinku zawieszone są 2 wagony. Jeden porusza się w górę, a drugi w dół. Niesamowite widoki gwarantowane, gdyż wagoniki są panoramicznie przeszklone.